GYÓGYÍTÓ VEZETŐ - Vezetői akadémia ORVOSOKNAK


„Az orvos, mint vezető a működésével megbetegítheti, de gyógyíthatja is a saját közösségét.”

            Idézet egy klinika főigazgató-helyettesétől (Dr. Csóka Mónika)  


Image
A Program célja:
  • Olyan orvos vezetők megerősítése, képzése, akik tudatos kultúraformálásra és rendszerszemléletű fejlesztésre törekednek a szervezetükben.
  • Gyógyító vezető koncepció a MOK Magyar Orvosok Lapja cikkében
Kiknek szól a program?
  • Vezetői szerepet betöltő orvosoknak – intézményvezetők, osztályvezető főorvosok, osztályvezető helyettesek (orvosi vezetőképzésen való részvétel előny, de nem feltétel)
  • A program azoknak is szól, akik már részt vettek PAF szervezetfejlesztésben, de azoknak is, akik először fognak velünk találkozni.

A képzés 7 napján 7 vezetői témát dolgozunk fel. A témákkal az „elmélet > gyakorlat > személyes önismereti mélységek” ritmusban foglalkozunk.

Vezetői témák:

  1. nap: Szakmai és vezetői hitelesség
  • Milyen a vezetői „lábnyomom”? Milyet szeretnék?
  • Mi a vezetői identitásom? Van-e a csapatomnak identitása? Hogyan alakíthatom az elköteleződést?
  • Hogyan hallgatnak majd rám, ha látják, hogy esendő és sebezhető vagyok? Mi a hitelesség forrása?
  • Motiváció: belső motivációm gyökerei

  1. nap: Vezetés extrém körülmények között
  • Kevés ember, hiányzó erőforrások: korlátok között hogyan lehet vezetni?
  • Kultúraformáló vezetés szervezeti (kórházi) erőtérben: tánc szkafanderben?
  • Vezető és / vagy orvos: párhuzamos valóságok?
  • Reziliencia (lelki ellenállóképesség) személyes és csapatszinten: ez blabla vagy a segítők egyik legfontosabb kompetenciája?

  1. nap: Nem vagy egyedül - Bevonással a vezetői magányból az együttműködés felé
  • A visszajelzés-kultúra: éltető üzemanyag
  • Hibáztatás helyett fejlesztés: hogyan mondjam el neked?
  • Miben áll a hatalom forrása? Orvosként élet, halál urai vagyunk? Fétisek a rendszerben? Hogyan lehet ebből továbblépni?
  • Hogyan tudok hatni és követőket, szövetségeseket szerezni?

  1. nap: Változásvezetés - Hajónk tudatos kormányzása változó szélviszonyok között
  • COVID okozta válsághelyzetek kezelése
  • Válság- és változáskezelés elméleti és lélektani modellje
  • Érdekek vagy értékek? Mi az osztályunk “kötőszövete”? Mi az, ami összeragaszt, egyben tart? Hogyan befolyásolhatom?
  • Új protokollok kihirdetése helyett közös kidolgozás és a kollégák megnyerése
  • Változás mellett állandóságmenedzsment – őrizzük meg, ami értékes, pl. saját vezetői értékrendem megőrzése (önmenedzsment)

  1. nap: Tűzoltáshoz vízhordás – Napi vezetői rutinok
  • Hogyan támogassam kollégáim fejlődését: rezidensek, szakorvosok, ápolók
  • Milyen a hatékony feladatkiadás?
  • Vezetői stílusom tudatos testre szabása a kollégához, a feladathoz
  • Hatékony delegálás és után-követés a betegbiztonság érdekében
  • A vezetői működést támogató kulcsfolyamatok kialakítása, információátadás újragondolása
  • Elnyúló értekezletek helyett hatékony és bevonó értekezletek (referáló, vizit, osztályértekezlet)
  • Felelősség és feladatkörök tisztázása

  1. nap: Coaching szemléletű vezetés vs. kórházi hierarchia
  • Mondjam vagy meghallgassam?
  • Mi történik a tekintélyemmel?
  • Orvosi vagy szakdolgozói nézeteltérések feldolgozása gyorsan és bevonóan
  • Lelkesítő visszajelzések, még kritika esetén is
  • Gyógyító erő a nehéz helyzetek együttérző meghallgatásában
  • Belső szupervíziós csoport kialakítása, működtetése

  1. nap: A hetedik te magad légy – A fejlődési ív bejárása
  • A közös utazás értékelése, az új vezetői identitás építőkövei
  • Nézzünk bele az „üveggömbbe”! Hogyan megy a vezető tovább az úton egyedül?
  • A legmeghatározóbb fejlődési élmények: mi az, amit levetkőztem és itt hagyok, mi az, amit tovább viszek?
  • Szakmai és emberi felismerések, akár magánéleti fejlődési élmények

Fejlesztési módszereink:

  • A tréningre bármely kórház vezetője jelentkezhet. Ez a sokszínűség segíti a tudás- és tapasztalatmegosztást. Ugyanakkor a képzést egy kórház vezetői csapatának is megtarthatjuk.
  • Teljes csoporttitok: Szerződünk rá, hogy a fejlesztés során elhangzó bármely eset, történet, élmény a csoporton kívül nem megosztható.
  • Elmélet (max. 15 %): interaktív prezentációk, modellek, filmbetétek;
  • Tapasztalati tanulás támogatása egyéni célokon keresztül
  • Esettanulmányok, (PAF kórházi projekt tapasztalatokból): mit hozhat létre egy hibásan / jól működő vezető.
  • Esetfeldolgozás - Résztvevői esetek, kérdések, megélt tapasztalatok (konkrét vezetői szituációk, kommunikációs elakadások, szervezeti és személyes dilemmák stb.) rendszerszemléletű feldolgozása csoportos coaching metodikával;
  • Helyzetgyakorlatok – A tanultak alkalmazása tréning helyzetben
  • Akciótanulás – Vezetői helyzetek megoldása együtt, a csoport támogatásával
  • A résztvevők egyéni coaching folyamatban történő kísérése, személyes kérdéseik feldolgozásának támogatása az egyes csoportos alkalmak között;
  • Tanuló párok, kiscsoportok kisérése, pl.: az egyes alkalmak közötti időszakban a résztvevők által elsajátított és gyakorlatban is kipróbált megoldások megosztása online kiscsoportos konzultációk keretében;
  • Fejlesztő és inspiráló visszajelzések egymásnak és a tanácsadóktól;
  • Extremitások pszichodramatikus megjelenítése, feldolgozása;
  • Tudás és tapasztalatmegosztás, jó gyakorlatok – A résztvevők tudására is számítunk.


A Program megálmodója és gazdája: PAF Alapítvány 

Vezetői trénerek: Mezei Andrea, Szecsődi György, Bodor Márton, Weinhardt Renáta és a PAF egészségügyben jártas további trénerei

Referencia idézetek orvos vezetőktől – Mit jelentett nekem a PAF vezetőfejlesztés?
Kórházi ügyfeleink visszajelzései:
 
„A PAF „megmentette az életemet”, vagyis megmentett attól, hogy feladjam a küzdelmet a megnövekedett feladatokkal, terhekkel. Rengeteget tanultam. Egy másik szemüveggel tudatm magamra nézni. Várakozáson felüli volt. Az elején szkeptikus voltam, de azokon a napokon, amikor coaching vagy vezetőképzés volt, feltöltődtem. Remélem, sokáig itt lesz velünk a PAF.”
Dr. Csóka Mónika, Főigazgató-helyettes – Tűzoltó Utcai Gyermekklinika
 
„Azért fordultam a PAF-hoz mert a dolgozói létszám az osztályon folyamatosan növekedett és aztán elérte a kritikus tömeget, és problémák jelentek meg a közösségben. Biztos voltam benne, hogy az egészségügyben a problémák 80%-a kommunikáció elégtelenségből adódik, nálunk is (egymással, a betegekkel, a hozzátartozókkal).
Aztán elindult a PAF projekt és 1 éven át folyt.
A jobb hangulat, a csapatszellem és a kollégák közötti konfliktusok csökkenése mellett a projektnek is köszönhető, hogy az elmúlt 5 évben kevesebb igazoló jelentést kellett írnom. A feleségem pedig úgy fogalmazott, hogy a visszajelzéseimen keresztül sokkal nyugodtabbnak látja az osztály működését és engem is, amióta itt volt a PAF.”
Dr. Bognár Zsolt, osztályvezető főorvos, SBO – Heim Pál Gyermekkórház
 
„A PAF a következőkben segített nekem: Célokat tudatosítani, megfogalmazni és kijelölni; Személyemben megerősítettem a vezetői képességeket, ami főleg a konfliktusok kezelésének javítását jelentette (felvállalni és hatékonyan rendezni); Segítséget adott a munkatársakkal folytatott belső kommunikációhoz, ami értelmes megbeszélésekhez vezetett, javítva ezáltal az osztály szakmai irányelveinek elfogadottságát a szakápolók körében. Mindezek segítségével munkatársaim megbecsültség-érzete javult a meglátásom szerint.”
Dr. Geréby Krisztina, részlegvezető főorvos, Újszülött részleg, Szülészet – Uzsoki Utcai Kórház
 
„A kollégák már nem voltak olyan motiváltak, a folyamatos kihívások elől elzárkóztak. A  jelentős dolgozói fluktuáció és a körforgásos munkarend nem működése klikkesedéshez vezetett. Az intézményünkben tartott előadásotok közben jött a szikra, hogy itt egy szuper lehetőség a komplex negatív hatás megszüntetése érdekében.
Hittem a közös munka eredményében annak ellenére, hogy a kollégáknak megemlítve a tervemet csak a pesszimizmust láttam a szemekben tükröződni. Örülök és köszönöm szépen, hogy a szervezés és a kivitelezés során folyamatos segítséget, ötletet, visszajelzést kaptam Tőletek! A kollégák kezdeti ellenállását a Ti pozitív kisugárzásotok, segítő gondolataitok, a nekünk hozott, egymást kicsit jobban megismerő feladatok és a lelkesedésetek megtörte. 
Az állapotfelmérés után izgatottan vártam az eredményt, mert még a változásra való hajlandóság szikráját sem láttam az arcokon. 
 
A 2 csapatban végzett egyszerű, egymást kicsit jobban megismerő, de a hétköznapok rutinjában elsikló beszélgetések már elindították a szemléletváltást. Az új és a régi munkatársak közötti feszültség némiképp enyhült. 
A projekt lezáró „szintézis műhelymunka” tette fel az i-re a pontot. Mindenki együtt volt, amire nem sok lehetőség nyílik a mindennapokban a munkafolyamatok időbeli eltolódása miatt, őszintén elmondta, amit gondol. A közös munka pedig érdekegyeztető, kreatív, igazi csapatfeladat volt. 
Látom, azóta jobban figyelünk egymásra, előbb észrevesszük, ha valakinek segítség kell. Bízom benne, hogy megmarad a pozitív irányú változás a társaságban és tovább erősödik az egységes CSAPAT!”
Dr. Csiri Ibolya, Főgyógyszerész – Dunaújvárosi Kórház
 
 
„Mi orvosok hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy mindent meg tudunk oldani. Naponta élet-halál kérdésben döntünk, gyógyítunk, konzultálunk, protokollokat írunk vagy az egyetemen oktatunk. De ha nekünk szükségünk van személyes segítségre, akkor vajon merünk-e külsőstől (nem az egészségügyben dolgozótól) segítséget kérni.
Én évekig építgettem egy osztályt a saját gyermekemként. De amikor egy új osztály élére kerültem, akkor rájöttem, hogy nem akarok egyedül, csak a saját tapasztalataim alapján építkezni, hanem szakértőktől kértem segítséget. Nem értünk mindenhez azért, mert orvosok vagyunk. A szervezetfejlesztés és vezetés is egy szakma. Ezt megtanultam a PAF Alapítványtól.”
Dr. Nádor Csaba PIC vezető – Semmelweis Egyetem Korányi PIC (2. sz. Női Klinika)
 
A Gyógyító vezető program díja: 740.000 Ft + áfa

A Program tartalma:
  • 7 x 1 nap csoportos tréning alkalom (terembérlettel, bekészítéssel)
  • Maximum 15 fős csoportlétszám
  • 10 x 1 óra egyéni coaching ülés minden résztvevőnek
  • 5 x 2 óra online kiscsoportos konzultációk a csoportos alkalmak között
  • A programot a PAF Alapítvány egészségügyi projektekben “harcedzett” szervezetfejlesztési tanácsadói vezetik
A képzés egy kedvező árú vezetőképző program – összehasonlítva a piacon elérhető képzésekkel.
A fizetési díj több részletben is fizethető. Projektjeinket kórházi költségvetésből, alapítványi adományokból vagy személyes adományokból fedezzük.
Érdeklődöm a program részletei iránt :